Opinie o franczyzie stawiają ją często w bardzo pozytywnym świetle, jednak nie wszyscy jeszcze wiedzą, czym ona jest i na jakich zasadach działa. Tymczasem to sposób prowadzenia działalności biznesowej, z którym spotykamy się bardzo często, w zasadzie codziennie, bo należy do niego powszechnie rozpoznawana i lubiana Żabka. Franczyza stwarza szansę wejścia na rynek dla wielu początkujących przedsiębiorców, dlatego warto poznać jej założenia.
Czym jest franczyza
Franczyza to model współpracy biznesowej, który ma bardzo długą historię. Historycy ekonomii dopatrują się początków franczyzy już w średniowieczu, kiedy cechy rzemieślnicze umożliwiały lokalnym wytwórcom działanie pod ich egidą i udostępniały swoją wiedzę na temat rzemiosła pod warunkiem odprowadzania stosownych opłat. Od tamtego czasu franczyza mocno się rozwinęła, jednak sama istota modelu pozostała taka sama.
Możemy więc powiedzieć, że franczyza to system sprzedaży towarów lub usług, w którym współpracują ze sobą franczyzobiorca i franczyzodawca, a zasady ich współpracy są z góry ustalone w ramach umowy franczyzowej. Pozytywne opinie o franczyzie świadczą o tym, że współcześnie ten model sprawdza się bardzo dobrze. Polskim przykładem udanej sieci tego typu jest Żabka. Franczyza tej sieci przyciąga coraz więcej przedsiębiorców.
Kim jest franczyzodawca
Wspomniana Żabka w ramach franczyzy staje się franczyzodawcą. Jest to strona współpracy, która – w zamian za odpowiednią opłatę franczyzową – dzieli się swoją wiedzą, infrastrukturą oraz marką. Żabka jest szeroko rozpoznawalna, jej logo kojarzy 97% polskich konsumentów, a to znaczy, że otwarcie sklepu pod tym szyldem umożliwia przyciągnięcie większej liczby klientów, niż rozpoczęcie działalności pod nieznaną marką własną. Na podobnej zasadzie działają inni franczyzodawcy – stacje paliw, sieci pizzerii czy restauracji typu fast food. Oczywiście w trosce o markę franczyzodawca ustala pewne zasady (dotyczące np. jakości obsługi), które muszą być spełniane przez franczyzobiorcę.
Kim jest franczyzobiorca
Franczyzobiorca to przedsiębiorca, który chce prowadzić swój punkt w ramach wybranej sieci franczyzowej. Zwykle zna ona okolicę i potencjalnych klientów, dlatego może dostosować punkt do ich potrzeb. Franczyzobiorca odpowiedzialny jest za prowadzony przez siebie punkt, pracowników, towar itd. Czy to trudna rola? Opinie o franczyzie są zwykle pozytywne, jednak należy pamiętać, że nie każdy cechuje się odpowiednio wysoką samodzielnością, skrupulatnością czy samodyscypliną. Z pewnością rola franczyzobiorcy wymaga silnego charakteru i zaangażowania.
Czym jest wpłata własna
Należy liczyć się z tym, że przystępując do franczyzy, musimy wnieść wpłatę własną czy też opłatę początkową. Jej wysokość bywa bardzo różna. Opinie o franczyzie mówią tu o kilku tysiącach złotych w przypadku popularnych sieci spożywczych oraz nawet kilkuset tysiącach i więcej w przypadku znanych na całym świecie restauracji serwujących fast food. Z pewnością każdy zainteresowany przedsiębiorca znajdzie na rynku franczyzę, której wpłata własna będzie odpowiadała jego możliwościom finansowym.