Odpowiedni olej jest niezbędny do prawidłowej pracy każdego silnika, także typu diesel. Zapewnia on odpowiednie jego smarowanie, co przekłada się na niezakłóconą pracę i długą żywotność. A więc jaki olej do diesla wybrać? Powinno się uwzględnić kilka istotnych parametrów:
1. typ oleju silnikowego do diesla – istnieją trzy główne: mineralny (charakteryzujący się krótką żywotnością, mało skuteczną pracą w niskich temperaturach, w niewielkim stopniu dba też o czystość silnika), syntetyczny (dużo bardziej odporny na wpływ niskich i wysokich temperatur oraz dużych obciążeń, lepiej chroniący silnik przed tarciem, co przedłuża jego żywotność; zmniejszający zużycie paliwa, oczyszczający silnik oraz wolniej się starzejący) i półsyntetyczny (mieszanka dwóch powyższych odmian o lepszych parametrach od oleju mineralnego, ale gorszych od syntetycznego);
2.lepkość oleju do diesla – nie powinna zmieniać się zbytnio pod wpływem temperatur (pozostawać na stosunkowo stałym poziomie), co zagwarantuje najlepszą ochronę silnika; istnieje kilka klas lepkości zapisywanych w postaci cyfr i litery W – wartość znajdująca się przed W odnosi się do niskich temperatur, a ta za literą W do temperatur wysokich, np. 0W30, 5W30, 5W40, 10W40, 15W40; ważne jest zachowanie równowagi pomiędzy parametrami letnimi i zimowymi oraz jak najniższa wartość temperatury zimowej (określa ona bowiem minimalną wartość temperatury, w jakiej silnik będzie mógł zostać uruchomiony);
3.rodzaj silnika diesel – inny olej będzie przeznaczony do:
*diesla z PDF (z filtrem cząstek stałych, zamontowanym w układzie wydechowym);
*silnika diesel z pompowtryskami wtryskującymi paliwo – specjalny rodzaj oleju chroni te elementy przez zużyciem;
istnieje tu kilka rodzajów olejów silnikowych: do LongLife (specyfik ten starzeje się bardzo wolno, więc wymiana przebiega rzadko), bez LongLife (konieczna jest częsta wymiana) oraz do pompowtrysków i DPF
*samochodów diesel o dużym przebiegu – zazwyczaj należy tu zastosować oleje o lepszych parametrach lepkości.
[Głosów:0 Średnia:0/5]