Nauka przez zabawę jest dziś praktyką niemal oczywistą łączącą przyjemne z pożytecznym. Wiele się o niej mówi, promuje się tym hasłem placówki przedszkola, świetlice dla dzieci, zajęcia pozaszkolne i zabawki. Czy jednak zdajemy sobie sprawę, jakie znaczenie mają gry i zabawy edukacyjne dla rozwoju dziecka?

Gdy zastanowimy się nad tym, jak wyglądało nasze dzieciństwo i zestawimy to z realiami, które otaczają nasze pociechy, szybko zorientujemy się, że różnice są kolosalne. Napływ towarów, nacisk na konsumpcję, wzorce czerpane z zachodu i rozwój technologii informatycznych sprawiły, że nasze dzieci otoczone są ogromną ilością bodźców. Przyzwyczajone do silnych doznań: dźwięków, kolorowych obrazów i atrakcyjnych filmów oczekują silnych wrażeń, szybko się nudzą, a także mają problemy z koncentracją. Współcześnie monotonne, nudne szkolne czynności i zadania stanowią prawdziwe wyzwanie dla dzieci. Potrzebują one przekazywania wiedzy w atrakcyjnej formie, nie są w stanie dobrze przyswoić wiedzy poprzez tradycyjny wykład.

Przyjemne nauczanie

Nauczanie powinno mieć formę atrakcyjną dla dzieci, ponieważ sprzyja to zapamiętywaniu i przyswajaniu wiedzy. Informacje przekazywane poprzez konkretną zabawę wywołują zainteresowanie, a następnie są z nią kojarzone i rodzą pozytywne emocje. Wszystko to sprzyja nauce.

Należy podkreślić, że zabawy edukacyjne sprawiają również, że nauka nie jest przykrą koniecznością, lecz miłą formą spędzania czasu. Każdy rodzic pragnie, aby jego dziecko chętnie chodziło do szkoły, bez problemu odrabiało lekcje i nie postrzegało nauki jako nieprzyjemnego obowiązku. Ważne jest również doświadczenie – gdy dziecko ma okazję zmysłowo czegoś doświadczyć, łatwiej zrozumie i zapamięta podaną w ten sposób porcję wiedzy. Namacalnie uczy się przyczyn i skutków, rozwija motorykę oraz strategiczne myślenie. Zabawy edukacyjne opracowane są również tak, by rozwijać umiejętności niezbędne na dalszym polu edukacji, których nie da się nauczyć tradycyjnymi metodami – kreatywność i wyobraźnię, a także liczenie w pamięci.

Wprowadzenie gier edukacyjnych do programów szkolnych sprawia, że unika się przeciążenia materiału, wychodzi naprzeciw  naturalnym potrzebom dzieci oraz nie tłumi się ich ciekawości świata. Ćwiczenia tego typu wspierają rozwój inteligencji, pamięci, spostrzegawczości i myślenia analitycznego, które są niezbędne na dalszych etapach edukacji. Takie praktyki znacznie przyspieszają czas nauki. Jest to również sposób na zwiększenie aktywności dzieci na lekcjach i zajęciach pozaszkolnych i motywacja do samodzielnego myślenia. Zabawa pozwala na zdecydowanie bardziej efektywne percypowanie przekazywanych informacji i pozwala uniknąć przykrego stresu, który często towarzyszy maluchom w początkach edukacji.

Nic więc dziwnego, że szkoły i inne placówki wychodzą naprzeciw potrzebom uczniów i poprzez zabawy edukacyjne zwiększają efektywność nauki.

Źródło: Abakus Center – Arytmetyka mentalna

[Głosów:1    Średnia:5/5]