Pescowegetarianizm – dla kogo? Główne zasady diety

0
54

Uproszczeniem byłoby zdefiniowane wegetarianizmu wyłącznie jako „odejścia”od mięsa. Wśród wegetarian pojawia się bowiem coraz więcej osób, które nie zamierzają — przynajmniej w pewnym stopniu — z niego rezygnować. Pescowegetarianie uważają np. że warto pozostać przy rybach, gdyż są one wartościowym źródłem białka.

Dieta pescowegetariańska — na czym polega?

W diecie pescowegetariańskiej w szczególny sposób docenia się atuty ryb. Ich mięso (ale nie tylko) jest źródłem białka i kwasów tłuszczowych omega-3. Oczywiście osoby stosujące tę dietę rezygnują całkowicie z dobrze znanej wołowiny i wieprzowiny. Zamiast nich wprowadzają do diety jajka, owoce morza, produkty mleczne, nasiona roślin strączkowych i wiele innych, analogicznych składników. Dzięki temu dieta ta jest dość zróżnicowana, podobnie zresztą jak przygotowywane w jej ramach posiłki.

Przykładowe menu pescowegetarian

  1. Dzień z dietą pescowegetariańską warto rozpocząć z owsianką. Najlepiej, jeśli doda się do niej maliny, płatki migdałów i nasiona chia. Aby zasilić organizm w niezbędne białko, warto ugotować owsiankę na mleku.
  2. Drugie śniadanie pescowegetarian może składać się z klasycznego twarożku z pomidorem. Dodatkowo można podać paprykę, natkę pietruszki i pełnoziarniste pieczywo. Nie można zapominać, że w diecie pescowegetariańskiej ważną rolę odgrywają produkty bogate w błonnik.
  3. Obiad, czyli najważniejszy posiłek, zasługuje na szczególną oprawę. Dlatego w środku dnia można podać łososia pieczonego z pesto i ziemniakami. W celu zwiększenia podaży ważnych dla zdrowia mikroelementów, danie warto wzbogacić sałatką z rukoli i koktajlowych pomidorów.
  4. Pescowegetarianizm to także sycąca kolacja. Dlatego w roli wieczornego dania warto zaserwować zupę krem z pomidorów, której obowiązkowym składnikiem będzie soczewica. Wraz z zupą można podać pieczywo pełnoziarniste, które skuteczniej zaspokoi głód i jednocześnie poprawi wieczorny metabolizm.

Pescowegetarianizm — wady i zagrożenia

Słabą stroną diety pescowegetariańskiej jest niewielka podaż żelaza, które — jak wiadomo — występuje głównie w mięsie wołowym i wieprzowym. Można je oczywiście zastąpić niektórymi warzywami (np. pomidorami), niemniej ważna jest tu umiejętne zbilansowanie wszystkich składników. Zagrożeniem dla pescowegetarian jest też stosunkowo niewielka podaż białka, gdyż zgodnie z założeniami tej diety dania rybne przyswaja się nie częściej niż 2 – 3 razy w tygodniu.

Właściwie poprowadzona dieta pescowegetariańska jest bezpieczna i zdrowia dla organizmu. Dlatego wybierając tę dietę, warto poprosić dietetyka o pomoc w doborze właściwych dań.

[Głosów:0    Średnia:0/5]