fotelik RWF

Foteliki RWF mimo, że na polskim rynku goszczą już długo, dla wielu osób wciąż są nowością. Foteliki montowane przodem przecież przechodzą odpowiednie testy. Jaka jest tak naprawdę różnica pomiędzy fotelikiem RWF, a modelem montowanym przodem do kierunku jazdy? Czy rzeczywiście fotelik RWF jest bezpieczniejszy?

Kategorie fotelików samochodowych

Foteliki samochodowe dzielimy przede wszystkim na kategorie wagowe. Pod tym względem wyróżniamy:

  • Foteliki od 0 do 13kg, które przeznaczone są dla dzieci od urodzenia do około 12 miesiąca życia. Nazywane są nosidełkami bądź łupinami/skorupami. Montowane bezwzględnie tyłem do kierunku jazdy.
  • Foteliki 0-18kg i 0-25kg, to grupa fotelików, które mogą być montowane tyłem bądź w obu kierunkach.
  • Foteliki od 9kg do 18kg, przeznaczone dla dzieci, które wyrosły z fotelików pierwszej kategorii. Dobierane do dziecka oraz do samochodu. Dostępne zarówno foteliki RWF oraz FWF.
  • Foteliki 9-25kg, to grupa fotelików, które mogą być montowane wyłącznie przodem do kierunku jazdy lub w obu kierunkach.
  • Foteliki 15-36kg, ostatnia kategoria wagowa. Foteliki montowane tylko i wyłącznie przodem do kierunku jazdy.

Co to jest RWF i FWF?

Fotelik RWF (Rear Way Facing) – to typ fotelika, który montujemy w aucie tyłem do kierunku jazdy.

Fotelik FWF (Front Way Facing), a więc fotelik instalowany przodem do kierunku jazdy.

Fotelik samochodowy montowany tyłem do kierunku jazdy jest zawsze bezpieczniejszy od fotelika montowanego przodem. Mowa tu oczywiście o kategorii wagowej, gdy dziecko może jeszcze podróżować RWF, a więc do 4-go roku życia.  Badania wykazały, że foteliki montowane tyłem dają 5 krotnie wyższy poziom bezpieczeństwa podczas kolizji. Jest to związane z faktem, iż nacisk wywierany na kark dziecka podczas zderzenia czołowego jest 5 razy mniejszy w przypadku fotelików montowanych tyłem do kierunku jazdy. Konsekwencje jakie poniosłoby dziecko podczas poddania go tak ogromnej sile byłoby katastrofalne dla jego zdrowia i życia. Umieszczając malucha w foteliku RWF znacznie zmniejszamy nacisk działający na kark podczas ewentualnego wypadku.

Porównanie fotelików podczas zderzenia

Podczas zderzenia czołowego rozkład sił działających na dziecko jest zależny od rodzaju fotelika. W przypadku modeli RWF, siły powstające na skutek uderzenia, przeniesione zostają z pleców i główki dziecka na oparcie i zagłówek fotelika. Maluch zostaje wciśnięty w fotel, który pobiera całą energię wypadkową. Przy prędkości około 50km/h nacisk wywołany na szyję dziecka ważącego 15kg będzie zredukowany do 40-60kg.

W przypadku fotelików montowanych przodem do kierunku jazdy, kark i głowa dziecka nie są praktycznie w żaden sposób chronione. Korpus dziecka trzymany jest przez pasy fotelika, a głowa i kończyny pozostają bezwładne. Przy prędkości 50km/h nacisk na szyję dziecka o wadze 15kg, które siedzi przodem do kierunku jazdy wynosi odpowiednio 180-220 kg.

Szwedzki model bezpieczeństwa

Szwedzi rekomendują przewożenie dziecka tyłem do 4 roku życia. Potwierdzają to licznymi badaniami wypadków drogowych prowadzonymi przez Volvo czy Folksam, które pokazują, że dziecko do osiągnięcia 4 lat ma 5 krotnie wyższe szanse na przeżycie lub uniknięcie poważnym obrażeń ciała w przypadku siedzenia tyłem do kierunku jazdy. Statystyki są nieubłagane: 8% dzieci w wieku 0-4 lat przewożonych tyłem potrzebowało pomocy medycznej po wypadku. W tej samej kategorii wiekowej, aż 40% dzieci podróżujących przodem potrzebowało pomocy.

[Głosów:0    Średnia:0/5]